«امین آباد»، «مل برکه» یا «مبارک»؟ – ایسنا

[ad_1]

ایسنا/ اصفهان یکی از محققین اصفهانی گفت: زمانی که مریم بیگم از زنان تأثیرگذار دربار صفویه به پاس خدمات مترجم خود، قرآن کریم را از روی قرآن تلاوت کرد تا در منطقه مبارکه کنونی ثبت شود. مبارکه، آیه 30 سوره. قصص آمد که در آن اعلام شد: الْمُبَارَکَةِ «و به همین جهت این مکان را مبارک نامیدند».

ح محمد حسین ریاحی در گفت وگو با ایسنا درباره نام شهر مبارکه وی بیان کرد: مبارکه در دوره صفویه و به ویژه در زمان شاه عباس اول توسعه زیادی پیدا کرد که البته با توجه به اینکه قلعه های تاریخی در اطراف این منطقه وجود داشته و برخی از این آثار هنوز موجود است، می توان نتیجه گرفت که تاریخ مبارکه تاریخچه وسیع تری دارد و در واقع منطقه ای غنی در پارک های زیادی است و محصولات کشاورزی خوبی دارد. .

وی افزود: اما به هر حال به گفته منابع موثق می گویند این بنای اصلی است. این شهر در زمان شاه عباس صفوی تأسیس شد. نام این منطقه در ابتدا «امین آباد» بوده است. و سپس مبارکه نامیده شد و علت نامگذاری اولیه این منطقه به امین آباد این است که شخصی به نام «امین السلطان» وزیر شاه صفی در این محل مستقر بوده و در این منطقه خدمات داشته است.

این محقق اصفهانی بیان کرد: اما یکی یکی از زنان دربار صفوی فردی به نام «مریم بیگم» عمه شاه عباس است که همسر احمدخان گیلانی بوده و غلامی به نام «مبارک» داشته است. این غلام از سوی مریم بیگم مامور توسعه این مکان شد و سعی در توسعه و ادامه روند توسعه در این زمینه داشت.

ریاحی ادامه داد: به نقل از کی مریم بیگم برای ذکر این مکان پس از عبادات مبارک، قرآن کریم را تلاوت کرد، در این آیه آیه 30 سوره قصص آمده است.«پیمان مؤمنان در پیشگاه مبارک» و به همین دلیل این مکان را «مبارک» نامیدند.

وی خاطرنشان کرد: نقل قول دیگر در مورد نام مبارک این است که مبارک در اصل بوده است در مجاورت محلی که آب انبار و حوض بود ایجاد شد. گفته می شود که به معنای محلی نزدیک یا نزدیک به دریاچه آب است، هر چند اسم اول و دوم از اسم اخیر معتبرتر است.

اصفهان پژوه ادامه داد: محله های قدیمی شهر مبارکه مختاریها، حیدرآبادی ها، قلعه سلیمان، قلعه نو و محله پشت بام کهگلی است. قلعه‌های مهمی مانند «قلعه نهچیر» در مبارکه واقع در جنوب شرقی مبارکه مرکز ایران است.

ریاحی گفت: همچنین در شهر مبارکه مقبره ای به نام «امامزاده محمدیه» یا شاهزاده ای که گفته می شود از نوادگان امام سجاد(ع) است وجود دارد و در محله محمدیه این شهر قرار دارد.

وی افزود: برج های کبوتر و قلعه آسیاب بادی که همگی قدیمی هستند و آسیاب دولت آباد که چند سالی است توسط شهرداری بازسازی شده و به عنوان سفره خانه از آن استفاده می شود سنتی از دیگر جاذبه های پربرکت است.

این محقق اصفهانی خاطرنشان کرد: به هر حال با توجه به توسعه این شهر و وجود صنایع مهم در آن، مبارکه را در ایران و حتی جهان مطرح کرد. کارخانه فولاد مبارکه، سیمان سپاهان و تولید فرآورده های نسوز نشان می دهد که این شهرستان از نظر صنعت یکی از شهرهای مهم است.

ریاحی که مدعی بود علمای زیادی از مبارکه برخاسته اند، گفت: «گریستن» آقا سید علی مبارکه «از آن عالمانی است که در زمینه حافظه، رجال و تاریخ تخصص دارد و در واقع این خطه دارای ادب و شخصیت بزرگی است. با مردم کوشا در آن در طول تاریخ بوده است.

به گزارش ایسنا، شهرستان مبارکه در 50 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام/

[ad_2]
منبع

مطلب پیشنهادی

صفحه درخواستی شما یافت نشد.

[ad_1] ممکن است آدرس را اشتباه تایپ کرده باشید. شما به طور خودکار به صفحه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *