زندگینامه حضرت ام کلثوم (س) دختر امام علی (ع)

حضرت ام کلثوم, زندگینامه حضرت ام کلثوم, زندگی نامه حضرت ام کلثوم

حضرت ام کلثوم کیست ؟

 

زندگی نامه حضرت ام کلثوم (س) دختر حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

حضرت ام کلثوم بنت علی (عربی : أُمّ کُلْثُوم بِنْت عَلِیّ ، به رومی :  ام کلثوم بنت علی)، دختر امام علی (ع) (ح. ۶۵۶–۶۶۱) و فاطمه بنت محمد بود. این که آیا او با عمر (ر.  634-644) ازدواج کرد یا نه، موضوعی بحث برانگیز بین اهل سنت و شیعه است.

چکیده ای از بیوگرافی حضرت ام کلثوم :

نام : أُمّ كُلْثُوم بِنْت عَلِيّ

تولد : 4 فوریه 627 میلادی (18 ربیع الاول 6 هجری قمری)

محل تولد : مدینه ، الحجاز ( عربستان سعودی کنونی )

وفات : سال  685-705 میلادی

محل وفات : دمشق، امپراتوری امویان

علت مرگ : مسمومیت

محل استراحت : مسجد سیده زینب، دمشق، یا باب صغیر، دمشق، سوریه

دلیل شهرت : نوه ی پیامبر اسلام زندگی نامه حضرت محمد (ص) (ص) و دختر امام علی (ع)و حضرت فاطمه (س)

همسر(ها) : عمر بن خطاب، عون بن جعفر، محمد بن جعفر، عبدالله بن جعفر

والدین : علی بن ابی طالب (پدر)، فاطمه بنت محمد (مادر)

بستگان : خدیجه (مادر بزرگ مادری)، حسن (برادر)، حسین (برادر)، محسن (برادر)، زینب (خواهر)، هلال (برادر ناتنی پدری)، عباس (برادر ناتنی پدری)

خانواده : آل محمد

 

زندگینامه حضرت ام کلثوم (س) :

اوایل زندگی و خانواده حضرت ام کلثوم بنت علی :

ام کلثوم بنت علی در سال 627 (6 هجری قمری) به عنوان چهارمین فرزند امام علی (ع) و دختر محمد، فاطمه (س) به دنیا آمد. [4] خواهران و برادرانش حسن ، حسین و زینب بودند. حضرت محمد کنیه ام کلثوم را به او داد زیرا او شباهت زیادی به دخترش ام کلثوم بنت محمد ، عمه مادری زینب داشت.

 

ازدواج اول حضرت ام کلثوم :

زمانی که ام کلثوم یازده ساله بود، خلیفه عمر از او خواستگاری کرد. زندگی نامه بزرگ شیعیان امام علی (ع) می خواست دخترانش با پسران برادرش جعفر ازدواج کنند، اما عمر قول داد: هیچ مردی در روی زمین بهتر از من با او رفتار نمی کند.

 

حضرت علی (ع) اعتراض کرد که او هنوز به بلوغ نرسیده است، ولی عمر دستور داد که او را به او عرضه کنند. حضرت علی (ع) یک جامه راه راه به دخترش داد و به او دستور داد: این را نزد عمر ببر و به او بگو: پدرم می گوید: «اگر این جامه را دوست داری، نگه دار. اگر دوست نداری، آن را برگردان.» هنگامی که ام کلثوم این پیام را برای عمر آورد، گفت: «لباس را باز نکرد و به چیزی جز به من نگاه نکرد».

 

او به او گفت که راضی است و حضرت علی (ع) به این ازدواج رضایت داد. عمر به عروس خود مهریه ای 40000 درهم داد، و ازدواج در نوامبر یا دسامبر 638 (ذی القعده 17 هجری قمری) انجام شد. عمر این ازدواج را به دوستانش اعلام کرد و آنها به او تبریک گفتند. سپس گفت که از حضرت محمد (ص) شنیدم که می گفت: «هر نسب و نسبی در روز قیامت قطع می شود مگر نسب و نسب من». عمر با شنیدن این سخن، آرزو کرد که در عترت حضرت محمد (ص) باشد.

 

آنها دو فرزند به نام های زید و رقیه داشتند. رقیه بعداً با ابراهیم پسر سعد بن ابی وقاص ازدواج کرد و از وی صاحب یک دختر شد. دختر سوم آنها فاطمه با عبدالرحمن پسر زید بن خطاب ازدواج کرد.

 

یک داستان از زندگی زناشویی آنها نشان می دهد که چگونه ام کلثوم عطری برای امپراتور بیزانس فرستاد . ملکه یک گردن بند “عالی” برای ام کلثوم فرستاد. عمر معتقد بود که همسرش نباید با هزینه خدمات پستی دولتی مکاتبات خصوصی انجام می داد، بنابراین هزینه عطر را به او بازپرداخت کرد و گردنبند ملکه را در خزانه دولت گذاشت. با این وجود، گفته شد که عمر با ام کلثوم «با نهایت احترام» رفتار می کرد، زیرا او نوه حضرت محمد (ص) بود.

 

حضرت ام کلثوم که بود, حضرت ام کلثوم کیست, آشنایی با حضرت ام کلثوم

مقام حضرت ام کلثوم بنت علی (ع)

 

ازدواج های بعدی حضرت ام کلثوم :

پس از مرگ عمر در سال 644 ، ام کلثوم با مهریه ی 4000 درهم با پسر عموی خود، پسر جعفر، ازدواج کرد. برادرش حسن خاطرنشان کرد که هرگز عشق پرشور ام کلثوم به عون را ندیده است. با این حال، عون پس از مدت کوتاهی درگذشت.

 

پس از مرگ عون، ام کلثوم را با برادر عون، محمد، ازدواج کرد. دوباره با مهریه ای به مبلغ 4000 درهم. اما محمد هم فوت کرد.

 

ام کلثوم پس از مرگ شوهرش محمد، یکی از همسران عبدالله برادر بزرگ محمد، پس از مرگ خواهرش زینب کبری شد. در مورد طلاق کتاب محمد المنجد فاش می کند که زینب در حال ازدواج با او (عبدالله بن جعفر) از دنیا رفت. ام کلثوم گفت: من از اسماء بنت عمیس [مادرشوهرم] خجالت نمی کشیدم. دو تا از پسرهای او در حالی که با من ازدواج کرده بودند مردند، اما برای سومی از این ترسی نداشتم. ام کلثوم از سه ازدواج اخیر خود فرزندی نداشت.

 

حضرت ام کلثوم در نبرد کربلا :

گزارش شده است که او در جنگ کربلا حضور داشته است که طی آن یک سرباز مهاجم، گوشواره هایش را از او گرفته است. پس از آن، ام کلثوم به همراه خواهرش زینب، مداحی کرد و مردم کوفه را به خاطر رها کردن برادرش حسین که در جنگ کشته شد، محکوم کرد. آنها همچنین خطبه های بسیاری (خطبه ) تحویل دادند که ترور حسین (ع) را محکوم کردند و قدرت امویان را به چالش کشیدند.

 

در جریان اسارت، هنگامی که کوفیان برای اطفال غذا آوردند ام کلثوم فریاد زد و گفت:‌ ای اهل کوفه صدقه بر ما (اهل بیت پیامبر) حرام است.

ام کلثوم در شب يازدهم محرم همراه با خواهرش زينب کبری (س) تا صبح همدم اطفال در به در شده شهدا بودند.

 

عده ای از علمای شیعه، ازدواج ام کلثوم را با عمر رد کرده اند، توجه به اینکه قاعدتا وجود ام کلثوم همسر خلیفه دوم که فرزندی هم داشت در بین اهل بیت علیهم السلام می باید بسیار پر رنگ در نقل واقعه کربلا و اسارت کوفه و شام منعکس می شد و اصولاً برای او حرمتی قائل می شدند. نشان می دهد که ام کلثوم فرزند حضرت علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها همسر عمر نبوده است.

 

مرگ حضرت ام کلثوم بنت امام علی (ع) :

همسران حضرت ام کلثوم, چکیده ای از زندگی حضرت ام کلثوم, زندگینامه ام کلثوم

آرامگاه ام کلثوم بنت امام علی در باب الصغیر

 

خلیفه اموی عبدالملک بن مروان ( 685-705 ) ام کلثوم و پسرش زید را مسموم کرد. هشتاد نفر در تشییع جنازه آنها شرکت کردند. گفته شده است که عبدالملک، زید را مسموم کرد، زیرا زید از نوادگان عمر و علی که خلیفه دوم و چهارم بودند، بود و احتمالاً خلافت عبدالملک را تهدید می کرد. علاوه بر این، او مادرش را نیز مسموم کرد.

 

ام کلثوم در قبرستان باب صغیر در دمشق سوریه به خاک سپرده شده است. مقبره ام کلثوم در روستای عرویه در دمشق قرار دارد.

 

فاطمیان بر این باورند که او به «زینب کوچک» نیز معروف است و در مسجد سیده زینب دمشق به خاک سپرده شده است. در حالی که زینب بزرگ در اواخر عمر خود در قاهره زندگی کرد و در همانجا در مسجد السیده زینب به خاک سپرده شد.

 

میراث حضرت ام کلثوم :

حضرت ام کلثوم به طور گسترده توسط مسلمانان شیعه و مسلمانان سنی مورد احترام است.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

مطلب پیشنهادی

آشنایی با بزرگترین فرزند امام علی الهادی (ع): سید محمد بن علی الهادی (ع)

مجموعه: زندگینامه بزرگان دینی زندگینامه ابوجعفر محمد بن علی الهادی (ع)   زندگینامه سید محمد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *